الثلاثاء، يناير 23، 2007

فا...كا...هاني.....فاكاهاني

كان الأرنب بيني باني بيمشي كل يوم جنب السور..يجي التعلب كل يوم يضرب الأرنب و يقوله "إنت ما بتلبسش طاقية ليه؟؟؟!!!"...زهق صاحبك الأرنب......وراح للأسد وقاله على الموضوع...وقاله"إزاي ألبس طاقية و أنا وداني أصلا طويلة؟؟؟"....الأسد قاله..."ممكن تكون إنت خطر على الغابة لو مالبستش الطاقية....عموما ..سيبني أتناقش ويا نفسي و حرد عليك".....الأسد ما كدبش خبر.....بعت للتعلب و قاله.."أنا عارف إنك غيتك تضرب الأرنب...بس مش عايز وجع دماغ....خلي لضربك سبب منطقي أقدر أعاقبه أنا كمان بيه لو جه يشتكي....مثلا...خليك زي سعد الأبيح....قصدي سعد الصغير...قله يجيبلك عنب ....جابلك أخضر إضربه و قله أنا كنت عايز أحمر...جابلك أحمر ...إضربه برضه و قوله أنا بحبه أخضر"....التعلب ما كدبش خبر...جرى إستنى الأرنب و قاله إنت بكره تجيبلي عنب و إنت جاي............الأرنب قاله...بتحبه أخضر ولا أحمر؟؟؟
طبعا التعلب عمل إيه؟؟؟؟.....شاطرين يا حلوين.....التعلب ضرب الأرنب وقاله..إنت مش لابس طاقية ليه!!؟؟؟

دي كانت الحدوتة اللي كنت بقراها وأنا مستني الردود على القنبلة الإخوانية ليلة الخميس الدستورية
ردود إخوان...ردود مثقفين...ردود عامة المصريين....ردود الحزب الوثني نفسه
لا مثقفين ردوا......ولا الحزب رد...ممكن يكونوا في الحمام؟؟؟ الله أعلم
أو ممكن أكتر يكون الحزب في الحمام و المثقفين مستنيينه يخرج..عموما رد رد ...ماردش...ماردش
كنت بفكر في الحدوتة من أولها
البرنامج......السادات...طبعا....مش كل الحزب الوطني ده كان حزب مصر....بس السادات قال أنا حعمل حزب وطني....و حسمح لنفسي بخلافة مصطفى كامل و حبقى الرئيس بتاعه.......كله ساب حزب مصر...إلا قلة قليلة مندسة....و جرى ورا الحزب الجديد...الحزب المولود حاكم أصلا...حزب الباراشوت.....يومها مصطفى أمين قالهم..طب إستنوا لما تقروا برنامج الحزب....وردت الزبانية....إن لم يكن للحزب برنامج.....فيكفينا إن السادات هو البرنامج...و كان برنامجا يمشي على الأرض
طبعا ممكن وائل عباس يزعل من الفقرة اللي فاتت...على أساس إني بهاجم السادات...زي ما قلت قبل كده في المدونة
يا رب يا ربنا...نكبر و نبقى قدها
أنا ضد مهاجمة أي فصيل وطني على حساب مصر...ومصر اليومين دول محتاجة الكل
المهم..نرجع لموضوعنا...اللي هي الحدوتة....و الحدوتة في البرنامج....و الربنامج ماحدش بيقراه...لأن البرنامج هو الرئيس...و الرئيس هو البرنامج...يعني البرنامج هو السلطة...بالنسبة للحزب الحاكم....و المنفعة ....بالنسبة للأحزاب المحكومة
طيب...اللعبة دي كبيرة قوي....الإخوان قدها؟؟؟
أولا اللعبة مش كبيرة ولا حاجة....الإخوان بس بيقولوا..و بيأكدوا...إننا بنلعب بطريقتهم ...في السياسة...مش في السلطة.....إزاي؟؟؟؟
أحبك لما تقول إزاي......دلوقت الريس المبارك...خرج عن تحفظات الماضي..وإعترف لأول مرة بإن فيه إخوان...و إعترف لأول مرة برضه ...إن الشرق الأوسط الكبير مش حيسمح بوجود إحتمال ولو بسيط بإن مصر يجيلها يوم من الأيام و يحكمها توجه أو مرجعية إسلامية...وبكررها...إسلامية ...مش دينية....وبرضه هنا إعتراف تالت...وهو إن الإخوان قوة شعبية من الممكن أن تصل للحكم....وهنا قال إنهم لو وصلوا للحكم بحزبهم ذو المرجعية الدينية....حتتنيل البلد زي العراق و فلسطين و الصومال.....و يضطر الأمريكان دخول مصر ...غصب عنهم....لإنقاذ مصر من المصريين ذو المرجعية الدينية

يبقى هنا يجي حق الرد...و المتمثل في قنبلة المرجعية الدينية للحزب الحاكم
الكلام في البرنامج...زي ما في كلام الإخوان....مبهم و عام و يكاد يكون إشارات بإهتمام بالدين.....وذكر الدين كلفظة في أغلب الكلام...و ذكر الإسلام و مشتقات اللفظة في الآخر
و طبعا...البرنامج دعائي...بمعنى إنه حاطط من كل فيلم أغنية علشان البضاعة ماتبورش...ولولا إختلاف الأذواق لبارت السلع....فيبقى على كل لون يا باطسطا علشان ماحدش يزعل
يعني العبرة بالتنفيذ....يعني ممكن تقرا البرنامج وتقول دولة مدنية...زي رئيس الوزرا النظيف...و ممكن تقول إنها دينية ...زي مهاجمة فاروق حسني من قيادات زي زكريا عزمي...وزي قرارات حكومية كتير جدا..منها حكم البهائية....يعني برضه على كل لون يا باطسطا
طب إيه اللي حيحصل؟؟؟؟....و هي قنبلة فعلا ولا بمب العيد؟؟؟؟؟
أولا...طبقا للدستور الحلمنتيشي الحالي......الحزب لن يحل
طيب...نتكلم على التعديل......لسه التعديل على شهرين....و الشهرين دول بيتبنى فيها بيوت و بتتفرش ترابيزات و بيتحط حاجات فوق الترابيزات ....و حاجات بتعدي من تحت الترابيزات برضه
بس فيه واحد علق على موضوع حل الحزب...و كان واضح إنه من خندق آخر غير الإخوان...قريب من الخزب إن لم يكن جواه
الأخ ده علق وقال....ماتفرحوش قوي يا إخوان...إيه يعني كلمتين مكتوبين في برنامج....الحزب ممكن بكره الصبح يشطبهم وخلاص
فاجئتني الكلمة دي.....يعني لما كان مصطفى كمال حلمي بيبرر إن فيه من مرشحين الحزب تجار مخدرات وسلاح...كان بيقول إنهم مشتبه فيهم نتيجة تحريات الداخلية بس أولا لم تثبت عليهم إدانة....وتانياالحزب أهم من نزاهة الأعضاء
ولما كان المستقلين بيهرولوا على الحزب بعد الفوز...أو في بعض الأحيان الحزب هو اللي بيهرولهم.....كان برضه علشان الحزب أهم من كرامة الحزب نفسها
إنما لو حصل...و بجرة قلم يتشطب سطور من البرنامج كأن لم تكن.....مش حتكون موضوع الحزب أهم من برنامج الحزب
الموضوع حيكون هوية بتتلغى....عقد بيتعدل ما بين الأعضاء....شركة و ببتقلب من فوق لتحت
أعتقد إن صفقات الترابيزات هي أقرب حل أنا أتوقعه

الأستاذ سعد هجرس.....أنا مش مع موضوع التعهدات اللي قلت عليها....مقدرش أصدق عهد ووعد من الحزب الوطني بالديمقراطية ...زي ما مقدرش أقبل وعد و تعهد من الإخوان بمدنية الدولة
بس اللي أقدر أصدقه حاجات محددة....
جمعية تأسيسية لصياغة دستور وطني
فصل سلطات حقيقي
رئيس يختار من الشعب ..مصري...من أب و أم مصريين..مش مشكلة إنتمائه حزبي ولا مستقل
حرية أحزاب ورأي و تعبير
وأخيرا...حصل تحرك من الحزب الوطني..ألا و هو أمن الدولة بتقبض على 73 من السلفيين بتهمة...مساعدة الإخوان في الإنتخابات...تهمة جديدة لانج.... و........
و نرجع للي كنت بقوله في الأول
هو أنا كنت بقول إيه؟؟؟؟...آآه
العنب العنب العنب

ليست هناك تعليقات: